Blog»

Opschrijven is weten

15 februari 2010

Het afgelopen jaar hebben wij vele sessies besteed aan de optimalisatie van het ontwerp van Long Tall Sally, zowel van buiten als van binnen. Het vertalen van allerlei eisen, soms heel erg gedetailleerd en schijnbaar onbeduidend, in het ontwerp is op dit moment misschien wel het leukste van het hele project. Naar fiscale, juridische en financiële details kijken we in de regel met veel minder enthousiasme. Toch maken die details net zo goed onderdeel uit van het project. Als een lier straks niet helemaal goed staat, hebben de eigenaren en de bemanning daar last van. En kiezen wij nu een juridsche aanpak die straks in de praktijk onwerkbaar blijkt, dan hebben de eigenaren daar ook last van.

Eind vorige maand besloten wij tot het opstellen van promotiemateriaal: een promotiebrochure en een in het verlengde daarvan liggend informatie memorandum. In dat memorandum moet helder en beknopt aan de echt in eigendom geinteresseerden worden uitgelegd hoe de financiële, fiscale en juridische vork nu precies in de steel zit. Op basis van de gesprekken met adviseurs op dat vlak hebben we dat aardig in ons hoofd. Het opschrijven daarvan gaat daarom vrij vlot. Wij weten hoe het zit, maar is het ook echt zo? 

Daarvoor moeten we met de concept tekst in de hand een rondje maken langs de bank, de fiscalist, de jurist en de werf. Hun opmerkingen zullen ongetwijfeld leiden tot aanpassingen op nuances, en die zullen op hun beurt weer langs dezelfde mensen moeten worden geleid voor een laatste blik. We komen er aldus achter dat opschrijven één is, maar zeker weten voorlopig nog lang geen twee.

Voordat iedereen zijn zegen aan het memorandum heeft gegeven, kunnen we de tekst van de algemene informatie brochure niet finaliseren. Het maken van het promotiemateriaal gaat al met al langer duren dan verwacht.