Blog»

Verf en werf

22 maart 2010

Het maken van een brochure blijkt, zoals eigenlijk al verwacht, meer voeten in de aarde te hebben dan we in ons enthousiasme aanvankelijk dachten. Waarom? Omdat we heel erg zeker willen zijn van ons zaak voordat we de printer een paar honderd exemplaren laten drukken. Om er zeker van te zijn dat wat we in de brochure schrijven later ook uitvoerbaar zal zijn, besluiten we te beginnen aan het schrijven van het meest uitgebreide voorlichtingsmateriaal rond het project: het investeringsmemorandum. Als de details daarin goed staan, kunnen we de hoofdpunten eruit bij wijze van samenvatting in de promotiebrochure zetten en als beide afgerond zijn, moeten we de website nog stroomlijnen.

We hebben nu onze uiteindelijke concept tekst geleid langs alle bij het project betrokken partijen: de werf, de ontwerpers, de makelaar, de juristen, de fiscalisten en de belastinginspecteur. Hun altijd weer constructief bedoelde opmerkingen leiden tot aanpassingen, wijzigingen, bijschavingen en veranderingen op nuances, fine tuning en hopelijk binnenkort tot de puntjes op de i. Iedere keuze heeft consequenties voor de tot dan gekozen juridische en fiscale structuur. Niets is zomaar aan te passen. Elke wijziging leidt tot herredactie.

Uiteindelijk is het proces vergelijkbaar aan dat van het ontwerp van het schip zelf. We begonnen met een rijke waaier aan opties, maar naarmate wensen en inschatting rondom praktisch gebruik, zich duidelijker aftekenen, vallen opties af en worden keuzes makkelijker. Het schip ontworpen we niet in een paar weken, dat was een kwestie van vele maanden. Zo is het ook met de achterliggende ontwikkelings- en exploitatiestructuur. Komt dat niet goed uit de verf, dan komt het schip niet uit de werf.